Thursday, April 6, 2017

Hatyai Songkhla (18 dan 19 Mac 2017)

Entah pasal apa susah sangat nak luangkan masa update blog ni. Padahal bukanlah bizi sangat pun. Saja la, bila dah datang penyakit ma... dan takder mood ni. Bukan bab blog ni jer, FB, Instagram dengan whatsapp pun malas nak ambil tau (tengok kau .. makcik ni serba serbi dia ada,  maklumlah banyak masa terluang dan suka berinteraksi dengan orang).

Aku, Abah, Kakngah dan Puteri Bongsu telah ikut rombongan ke Siam pada pertengahan Mac lepas. Kaklong tak ikut sama. Maklumlah dan ada family sendiri. Lagipun tengah sarat mengandung ni, dia tak minat nak travel jauh2.  Aku pun ajak2 ayam jer, Kalau dia ikut kami makan angin ni risau juga. Buat nya sakit nak bersalin .. jenuh masuk hospital Siam le pulak.

Kami pergi dengan rombongan yang diatur oleh ex-officemate Abah.  Naik bas charter. Kami bertolah dari Butterworth pukoi 5.30 pagi dan singgah solat subuh di R&R Gurun. Penganjur membekalkan nasi lemak, karipap dan air mineral sebagai pelapik perut. Pagi2 makan nasi lemak panas2 dengan sambal ni punyalah nikmat. Alhamdulillah. Aku sempat buat sandwich ayam subuh2 ni untuk bekalan.

Masalah bermula apabila kami tiba di sempadan Malaysia-Thailand.  Memandangkan hari ni permulaan cuti sekolah, orang punyalah ramai. Sistem imigresen pulak tak berapa nak cekap. Bayangkan kami beratur hampir 3 jam sebelum kami melepasi pemeriksaan Imigresen Thailand. Sakit lutut dan pinggang mak ni nak oii. Ruginya masa terbuang. Hati pun dah hilang sabar bila ada yang ambil kesempatan nak potong barisan. Perut pun dan lapar dan tekak pun dah dahaga sangat. Semua tu penyumbang kepada rasa nak naik angin.

Boleh senyum lagi budak 2 orang ni. Semua orang dah nak naik angin hihihi

Kami disambut pemandu pelancong bernama Norsila yang berasal dari Satun. Dia fasih berbahasa Melayu.

Tempat pertama kami pergi ialah ke kedai makan di Hatyai untuk makan tengah hari. Semua pakat order banyak2... hahahha dah kebulor you.  Selepas tu kami meneruskan lawatan sambil membeli-belah di kedai barangan kulit, kedai minyak wangi dan kedai kacang.

Adat berombongan, setiap tempat dihadkan sejam tetapi semuanya jadi terlajak. Ini menyebabkan kami membatalkan rancangan melawat tempat gajah di Chang Puak Camp. Masa ni semua gajah pun dah letih nak tidor. Maklumlah hari pun dah senja.

Kami terus menuju Songkla dan singgah untuk solat di sebuah masjid di perkampungan Islam berhampiran pantai Songkla. Seterusnya kami bergerak menuju Samila Beach. Suasana dah kelam sangat. Dah masuk Maghrib pun. Nak bergambar pun dah tak syok sangat. Ramai yang bergambar dekar Mermaid yang terkenal tu. Tapi kami 4 beranak tak bergambar langsung di situ.

Kat belakang tu tulis Songkla City .. bukti tau hihihi

Samila Beach Songkla ... dah senjakala ni

Ni le mermaid yg femes tu. Aku pinjam gambo dari google je ni

Seterusnya kami menuju Floating Market. Alamak makanan dah banyak yang habis. Mesti ramai pengunjung petang tadi. Jadi kami makan sajalah apa yang masih dijual.  Makan di sini sungguh selesa. Tempatnya sentiasa dibersihkan oleh pekerja. Walau tanpa kipas, makan di pondok2 sangat nyaman dengan tiupan angin malam. Ada stage show lagi. Sedap2 tau lagu2 Siam ni.

Floating market

Oyster pudding ... mmg sedap. Versi Thai punya takoyaki la kut

Kuih ikan... ikan campur dgn macam2 bahan dan digereng macam jemput2

Seterusnya kami bergerak untuk check-in di Diamond Plaza Hatyai Hotel. Nikmatnya dapat mandi manda dan menukar pakaian setelah hampir 19 jam berpeluh berdebu di sepanjang perjalanan.

***************************************************

Hari ke dua kami mulakan dengan berjalan kaki ke pasar yang terletak tidak jauh dari hotel.  Di pasar ni ada foodcourt yang dikendalikan oleh peniaga2 Muslim yang boleh bertutur Bahasa Melayu. Kami makan pagi di sini sebelum membelibelah di gerai2 yang terletak di merata2 ceruk di dalam dan sekitar pasar itu.

Dah tiba di sini pastinya akan beli beras siam, pes tomyam, kacang dan buah2. Sebetulnya harga barang di sini taklah murah sangat apabila nilai tukaran matawang kita merosot. Kalau dulu 100 baht sama dengan RM10, kali ni  perlu menukar RM12.80 untuk mendapat 100 baht.  Jadi membelipun barang2 yang perlu saja.

Delima sangat2 manis ... 3 biji 100 baht.

Pukul 12 tengahari Thailand (pukul 1 tengahari Malaysia) kami checkout dari hotel dan bergerak ke Danok. Jauh pulak rasa perjalanan kali ni. Di Danok kami berhenti makan, solat dan membelibelah kali terakhir sebelum masuk ke Malaysia. Kami membungkus 3 set pulut ayam untuk di makan bersama Kaklong. Permintaan mak buyong.

Kuasa Allah Yang Maha Besar. Sebaik saja kami masuk ke Malaysia hujan turun dengan lebatnya. Penat jer angkat beg dalam hujan untuk pemeriksaan kastam Malaysia sebab bas tak boleh merapat ke tepi pejabat Kastam tu. Bukan saja kereta ... bas dan lori pun beratur panjang dari Danok untuk masuk ke Bukit Kayu Hitam.

Pekan Danok. Tengok tu .. entah berapa ratus lori beratur
 nak menyeberang sempadan
Perjalanan ke Pulau Pinang petang tu sangat perlahan. Kereta banyak di lebuhraya Utara-Selatan bermula dari Bukit Kayu Hitam lagi.   Bayangkan dari sempadan pukul 6 petang dan kami hanya tiba di R&R Gurun untuk solat pada jam 8 malam. Kami hanya tiba di Butterworth pada pukul 10 malam. Perjalanan yang kebiasaannya hanya 2 jam jadi  sampai 4 jam.  Alhamdulillah selamat tiba ke rumahku syurgaku  ❤❤❤

Happy nak balik rumah .. penat dahhh