Wednesday, August 21, 2013

Kerinduan Pun Bertandang


Baru aja aku selesai membaca buku ni.  Buku yang ditulis oleh Dr Asordin Ramli Al-Farid ini memaparkan kisah-kisah silam sekitar tahun 60an yang penuh nostalgik, lucu, ilmiah dan berunsur sejarah.  Dalam buku setebal 112 mukasurat ini turut diselitkan dengan pelbagai ilustrasi yang menggambarkan suasana ketika itu.

Apa yang amat menariknya, buku ini ditulis dalam lenggok bahasa orang daerah Perak Tengah atau orang Parit yang sangat pekat. Pembaca yang berasal dari luar daerah ini mungkin menghadapi kesukaran memahami apa yang cuba disampaikan oleh penulis.

Sepanjang membaca buku ini aku asyik tergelak, tersenyum dan sesekali menangis mengingati keindahan masa lalu.  Memandangkan aku juga dilahirkan di persekitaran yang dinyatakan dalam buku ini, membacanya seolah-olah membawa aku menonton cerita flashback.  Aku diingatkan semula dengan Sungai Perak yang indah, Pekan Parit yang dulunya meriah, zaman kenakalan anak-anak kampung yang kini menjadi manusia yang berjaya, hubungan kemanusiaan yang erat sesama masyarakat setempat dan sebagainya.

Aku amat merindui masa lalu yang indah. Apakan daya, masa itu tak akan berulang kembali, ramai kenalan sekapung sudah menghilang diri atau kembali menemui Ilahi.  Kita yang masih hidup ini perlu meneruskan kehidupan,  memanafaatkan setiap detik dengan sebaik-baiknya.

Sekarang aku menunggu Siri Ke-2 Labun-Labun Oghang Paghit diterbitkan.  Bila agaknya yer??

No comments: