Friday, July 12, 2013

Akhirnya Berpisah Jua

Puteri Bongsu dah berumur 18 tahun. Tapi bagi aku dia tetap baby. Tetap aku nak pantau apa dia buat. Dah makan ker? dah mandi ker? dah solat ker? buat apa dalam bilik sorang-sorang?  Aku tau memang dia rimas dilayan begitu. Abah pun selalu ingatkan aku supaya beri ruang privasi pada dia. Dia dah besar, dah remaja. Beri dia peluang atur perjalanan hidup seharian selari tak lari dari norma hidup seorang muslimah. Tak perlulah nak kepung dia macam baru bertatih dulu.

Mama doakan yang terbaik untuk adik ... luv u so much


Fine!! memang aku terbawa-bawa melayan dia begitu. Agaknya sebab dia yang bongsu, perhatian aku kepadanya over sikit. Aku cuba tarik nafas panjang-panjang,  lepas pelan-pelan, dan ingatkan diri aku supaya relaks sikit.  Bukan ajer Puteri Bongsu yang rimas, kakak-kakak dia pun naik jeles. Ohhh!! ini tidak baik untuk perhubungan kami sekeluarga .... ingat tu Mama!!!, aku mengingatkan diri sendiri.

Tapi aku terpaksa terima kenyataan bahawa aku terpaksa biarkan dia berdikari 100% apabila Puteri Bongsu ditawarkan melanjut pelajaran ke Kolej Poly-tech MARA di Ipoh pada 24 Jun lalu.  Mula-mula tu tak terasa sangat. Tetapi semakin hampir tarikh tersebut, semakin sayu rasa hati.  Aku yang pack barang-barang dia. Aku yang check semua dokumen dia. Malahan sehari sebelum mendaftar aku potong kuku tangan dan kakinya.  Dia pun apa lagi,  memang ambil peluang keemasan ni. Kakngah mencebik mulut aje tengok perangai kami.

Kami tiba di KPTM Ipoh yang terletak di Greentown pada pukul 10 pagi.  Tatacara pendaftaran mengambil masa kira-kira sejam sebelum kami bertolak ke asrama yang terletak di Rapat Setia. Jauh juga rasanya. Tetapi aku tak risau sangat sebab KPTM menyediakan bas untuk pelajar berulang-alik.

Setelah makan tengah hari, kami bantu Puteri Bongsu mengemas locker.  Dorm yang luas didiami oleh 20 orang pelajar (10 katil double decker).  Setiap pelajar diberi katil, tilam, locker, meja dan kerusi untuk study. Tandas dan bilik air terletak dalam dorm. Ada 3 tandas dan 6 bilik air dan dapur (kosong jer dapurnya).

Pukul 5 petang tibalah masa untuk kami bertolak balik.  Puteri Bongsu memeluk aku erat dan lama sekali sambil nangis  tersedu-sedu. Dah tentulah Mama ni sama naik sedunya.  Tinggallah sayang. Belajarlah bersungguh-sungguh. Capai kejayaan tertinggi dalam pelajaran.  Berkawanlah dengan orang yang baik-baik. Jangan sesekali ponteng solat.  Jaga pekerti dan tingkahlaku.  Macam-macam doa dan pesanku. Semasa kereta bergerak meninggalkan asrama aku lihat Puteri Bongsu dah berlari masuk ke dorm. Pandangan mata aku sendiri kelam digenangi airmata.


No comments: