Friday, December 14, 2012

M BAKRI - MANIS MANJA.avi



Sedap kan lagu ni?  Tak tau kenapa aku minat lagu-lagu M Bakri .... samada suara machonya yang menambat kalbu (cewahh), atau melodi lagu yang catchy, atau liriknya yang indah. Hrmmm, semua-semua sebab di atas ler kut.

Lagu ni ada juga dinyanyikan oleh Jamal Abdillah, dinyanyikan dalam versi rancak. Tapi maaflah, aku rasa original melodi lagi menangkap.  Walaupun aku ni peminat Jamal Abdillah, tapi rasanya apabila lagu ni dinyanyikan oleh Jamal, feel tu kurang sangat, sebab rancaklah kut!!

M Bakri adalah biduan yang sangat diminati Arwah Apak. Selalu aku dengar Arwah Apak menyanyi dengan meniru suara besar M Bakri.  Mungkin sebab itu akupun minat M Bakri.  Aku mahu berkongsi sesuatu yang dekat dengan Apak suatu masa dulu. Ohh ... setiap kali teringat Apak, airmata tak dapat dibendung. Aku rindu pada Apak. Tak puas mendapat kasih sayangnya. Walaupun Apak meninggal semasa aku berumur 22 tahun, aku sebenarnya selalu berjauhan dari Apak. Mulai umur 12 tahun sehingga ke saat kematiannya, masa aku banyak dihabiskan di asrama sekolah, asrama kolej dan merantau ke Pulau Pinang untuk bekerja.  Sebab itu aku sering merasa tidak puas bermanja dengan Apak, aku rasa kehilangan masa dewasa dengan Apak.  Pertemuan kami hanya setiap kali cuti penggal atau semester ... 3 kali setahun.  yang menghubungkan kami semasa berjauhan hanya surat-surat yang ditulis tangan dengan cantik oleh Apak.

Ok ... tak dapat nak teruskan lagi,  airmata makin lebat. Elok aku berhenti di sini, ambil wuduk dan membaca surah Yaasin untuk aku hadiahkan buat Apak.  Walaupun doa untuk Apak tidak pernah susut setiap kali selepas solat fardhu atau sunat, atau menghadiahkan pahala bacaan Quran untuk Apak, tapi aku tidak pernah merasa sumbangan aku sebagai anak sudah cukup.  Memang tak akan cukup. Aku tak mampu nak membalasnya.  Hanya aku mohon dari Allah Ya Rahman Ya Rahim untuk memberikan yang terbaik buat Apak. Al Fatihah.

No comments: