Wednesday, October 17, 2012

Resipi Caca Marba

Nampak tak menarik kan? Tapi try ler buat, anak-anak suka 

Aku tak pasti nama resipi ni. Dan tak ingat siapa yang punya resipi. Rasanya aku dapat dari sebuah majalah atau pun blog. Maaf dah lupa.  Anyway kredit pada tuanpunya resipi, semoga Allah memberkati puan kerana sudi berkongsi ilmu.

Anak-anak aku memang cerewet dengan menu makan pagi. Tak mau yang pedas, bimbang sakit perut. Tak mau yang manis, tekak tak boleh terima. Yang paling mereka suka, sandwich ayam atau tuna atau french toast. Sesekali bolehlah juga dihidang cucur udang atau nasi goreng.  Nak makan cereal jangan harap, tak berkenan langsung.

Bila aku cuba resipi ni, mereka suka lah pulak. Jadi seminggu sekali aku buatlah resipi ni, selalunya hari Jumaat. Mudah aje, lebihkurang 15 minit aje menyediakannya.

Bahan

3 biji kentang besar (aku guna russet) - dibuang kulit dan potong kecil-kecil, kira-kira muat masuk mulut
1 biji bawang besar, dimayang
3 biji telur ayam dipukul bersama 5 camca besar susu cair, sedikit garam, serbuk lada hitam, serbuk oregano (tak ada pun tak ape, bubuh ni nak bagi bau wangi)
2 batang sosej ayam, potong nipis
minyak zaitun
mayonis

Cara memasak

Goreng kentang hingga separuh masak.  Masukkan sosej dan bawang besar, masak hingga sebati.
Buangkan minyak, tinggalkan sedikit ajer supaya makanan tidak lekat di kuali.
Masukkan campuran telur. Biarkan keras sedikit baru dikacau hingga sebati.
Setelah telur sempurna masak, bolehlah ditutup api.
Masukkan 2 atau 3 camca besar mayonis, gaul hingga sebati dan hidangkan panas-panas.

Yummy .... dan memang mengenyangkan.

No comments: