Monday, June 25, 2012

Melaka 5 - 7 Jun 2012 (Hari 3)

Buffet spread untuk makan pagi di es.sence Kitchen, Holiday Inn Melaka memang hebat. Pilihan menu makanannya memang banyak dan nampak sedap-sedap belaka.  Hingga rambang mata nak pilih yang mana satu.

Masjid dengan rekabentuk yang unik, betul-betul mengadap Selat Melaka

Harap semua berminat dengan tawaran ini. Rugi kalau tak mau terima tawaran istimewa ni

Selesai breakfast kami menuju ke perkampungan Portugis di Hujung Pasir.  Entah apa malang nasib kami, beberapa kali pusing kawasan itu, kami masih gagal sampai ke kampung tersebut.  Hampeeh betul, papan tanda pun tak jelas.  Akhirnya dengan hati kecewa kami menuju ke destinasi lain pulak. Ternampak arah ke Masjid Selat Melaka. Masjid bernilai RM11 juta ini dirasmikan pada tahun 2006 oleh DYMM Yang Dipertuan Agung. Ianya dibina di atas laut dan dikenali juga sebagai Masjid Terapung.  Berada di sini  mengingatkan aku kepada Masjid Kristal di Trengganu dan Masjid Terapung Pulau Pinang.

paling sedap kuih koci tu ... lemak manis

Slurpppp ....slurppppp

Setelah puas posing, kami balik ke hotel untuk berkemas, membersih diri dan check-out.  Kami bercadang menuju ke arah Port Dickson menggunakan jalan pantai. Apabila tiba berhampiran kawasan Pantai Klebang kami berhenti untuk minum coconut shake.  Fuhhh!! memang sedap giler.  Sempat juga kami makan kuih-muih, nasi lemak dan mee goreng yang dibungkus dalam paket yang comel-comel jer saiznya. Tapi memang sedap.

contoh rumah traditional Melaka (gambar ihsan teratakbendang.blogspot)

Setelah perut kenyang, kami meneruskan perjalanan ke Port Dickson.  Aku paling suka laluan melintasi daerah Alor Gajah dan Masjid Tanah. Di sini dapat aku saksikan pelbagai bentuk rumah traditional Melaka yang sangat cantik. Tapi tak sempatlah pulak aku nak mengambil gambar.

Tiba di Port Dickson aku merasa sedih. Banyak bangunan hotel yang kelihatan seolah-olah tidak beroperasi lagi dan telah ditinggalkan tanpa penyenggaraan. Kenapa jadi macam tu??  Sayang memikirkan betapa banyak wang yang telah dilaburkan tapi langsung tak membawa sebarang pulangan. Ehhh aku pulak yang kalut, tuanpunya bangunan tu entahkan relaks jer.

Kami berhenti solat di sebuah masjid yang tersergam indah di atas bukit.  Tetapi hati aku benar-benar mendidih tatkala masuk ke tandasnya. Masyaallah, tandas wanitanya langsung tak seindah bangunan masjidnya.  Why, why, why?  Takkan Jawatankuasa Masjid tak perihatin langsung aspek kebersihan itu penting dalam Islam.  Macamana kami nak beribadah dengan sempurna kalau tempat nak membersihkan diri pun tak sempurna?  Alah, makcik dah malas nak berleter bab nih, dah berbuih mulut.  Pihak yang berwajib mestilah lebih bertanggungjawab.

Dalam solat aku beristifar, mohon Allah ampunkan dosa aku yang tiba-tiba naik marah semasa berada di rumahNya.  Astagafirrullahhalazim.  Semoga Allah mengampunkan aku dan menerima amalanku.

ole-ole dari Melaka

Begitulah pengakhirannya kembara ke Melaka kali ini.   Insyaallah aku akan ke sini lagi, aku teringat-ingat otak-otak dan coconut shake yang sedap ..... yummyyy.

No comments: