Wednesday, November 30, 2011

Spectrum Creation


Setelah 2 tahun menjadi penganggur terhormat dan merasai nikmat menjadi surirumah sepenuh masa yang masa sehariannya dihabiskan dengan menjadi tukang masak, tukang cuci, tukang gosok baju dan pemandu, aku mula merasakan patut memulakan sesuatu yang baru.  Sementara duduk diam-diam di rumah, rasanya perlu aku mengisi masa dengan sesuatu yang aku suka sambil menambah tabungan.  Apa lagi, nak berniagalah nampaknya.

Berminggu-minggu aku, Abah dan anak-anak mengadakan sesi "brain storming" bentuk perniagaan yang harus diceburi.  Syarat-syarat yang aku tetapkan ialah perniagaan ini tidak memerlukan modal yang banyak, mudah mendapat pelanggan, mudah mendapat bekalan, tidak membataskan aku untuk meneruskan aktiviti bermasyarakat dan menyertai majlis ilmu.  Anak-anak mencadangkan aku menjalankan perniagaan secara online .... yang merupakan trend perniagaan masakini.

Hrmmm, bagus juga tu.  Tak perlu menyewa ruang perniagaan. Tidak perlu pembantu kedai.  Dan paling seronok, kalau barangan tidak terjual .... boleh diagih-agih kepada anak-anak untuk kegunaan sendiri.  Masyaallah, boleh bankrap kalau macam tu.  No, no, no ... fokus untuk mulakan perniagaan ini.  Kalau online tak jalan, aku kena buat "door to door"pulak,  bawa ke pejabat lama, tunjuk muka welfare pada kawan-kawan lama, pujuk le beli sehelai dua.  Atau minta sepupu tolong jual di kawasan perumahan mereka.  Nanti aku kena bagi komisyen pada mereka.  Kena ada Plan B!!!!


Justeru itu, sempena Maal Hijrah 1433, aku dengan rasminya melancarkan Spectrum Creation untuk rakan-rakan maya. sila klik sini

No comments: