Monday, September 12, 2011

Rumah Terbuka .... Penat

Dah pertengahan Syawal.  Memang tahun ini terasa masa berjalan begitu pantas.  Anak-anak merengek minta buat rumah terbuka, nak jemput kawan-kawan datang ke rumah, sementara mood raya masih ada.

Aku bukanlah rajin sangat buat rumah terbuka ni. Pertama aku tak cekap memasak untuk tetamu yang ramai.  Kedua aku tak punya kelengkapan dapur yang banyak.  Semua periuk belanga ku comel-comel belaka, sesuai untuk menampung seisi rumah saja.  Pinggan-mangkuk tak banyak.  Semuanya kerana rumah ini tidak mempunyai stor yang boleh menyimpan perkakas tersebut. Ketiganya ruang rumahku kecil sahaja, tak mampu memuat tetamu yang ramai.  Keempat .... cukup-cukup, jangan bagi alasan lagi.

Akhirnya aku bersetuju untuk mengadakan rumah terbuka pada Sabtu lepas dengan nawaitu untuk bersedekah makan sempena Syawal yang mulia ini.  Aku memasak menu yang ringkas sahaja. Persiapan bermula sejak hari Jumaat lagi dengan memasak rendang dan kuah kacang. Abah dan anak-anak berkerjasama membantu aku di dapur.  Akhirnya dapatlah ku siapkan lontong, mi kari dan spaghetti bersama ketupat dan rendang.

Memandangkan perkakas yang terhad, aku menggunakan cawan dan mangkuk kertas sahaja.  Seronok le ketiga-tiga tuan puteri kerana tidak perlu membasuh banyak pinggan-mangkuk.  Hrmmmmm!!!

Memandangkan ruang yang terhad, tetamu dibahagi dalam 3 fasa masa. Tetamu Puteri Bongsu mulai jam 2 petang, tetamu Puteri Tengah mulai 4 petang sementara tetamu aku dan Abah selepas 6 petang.

Lontong
Kek Lapis Cadbury dan Moist Chocolate Cake

Chef bersama spaghetti dan mi karinya
Puteri Bongsu dan sebahagian tetamunya
 Alhamdulillah, semua makanan habis dimakan.  Semua perkakas siap disimpan semula ke tempat asalnya.  Cuma .... sakit belakangku masih terasa.  Penat agaknya.

No comments: