Sunday, September 25, 2011

Orang Berbudi Kita Berbahasa

Semalam Kak Normah kembali ke Singapura setelah beberapa hari berada di Pulau Pinang.  Sebenarnya aku tidak mengenali Kak Normah.  Dia adalah sahabat kepada keluarga Abah.  Sepanjang 24 tahun perkahwinan aku dan Abah, namanya selalu disebut dalam perbualan. Kak Normah dan keluarga Abah masih saling berhubungan.  Malah beberapa kali saling mengunjungi antara satu sama lain.  Begitu akrabnya sebuah  persahabatan yang terjalin semenjak 30 tahun lalu ... yang kadangkalanya mengatasi kemesraan ikatan persaudaraan.  Tetapi kunjungan kali ini merupakan pertama kalinya aku bertemu beliau.

Kak Normah datang bersama anak perempuan, 2 cucu perempuan dan seorang bibik.  Walaupun dah berusia 62 tahun, beliau kelihatan sangat cergas dan bergaya.  Mereka masih fasih berbahasa Melayu walaupun kelihatannya lebih selesa berbicara dalam bahasa Inggeris.

Pada hari kedua beliau di Pulau Pinang, semua ahli keluarga Abah (termasuk anak, menantu dan cucu) dijemput untuk makan malam bagi mengenali secara lebih dekat semua anggota keluarga ini.  Daripada 39 anggota keluarga, 26 dapat berkumpul bersama keluarga Kak Normah dijamuan yang diadakan di Restoran Pen Mutiara (milik Jabatan Perikanan Puau Pinang) di Batu Maung.  Hidangan istimewa malam tersebut ialah kari kepala ikan, butter prawn, kailan ikan masin, sambal sotong. telur dadar, kerabu, sambal dan ulaman serta ikan masin goreng dan minuman pula air asam boi.

Kak Normah meriba 2 cucunya. Di belakang 2 dari kanan, anaknya Naz dan kanan sekali bibiknya
Bergambar di hadapan Pen Mutiara Batu Maung
Sambil mendengar dendangan lagu dari resident artist restoran tersebut, kami berbual dengan Kak Normah yang sememangnya amat peramah. Cucu-cucunya yang berumur 5 dan 3 tahun juga sangat peramah bertanya itu dan ini.  Kamera tidak berhenti-henti menyalakan flashnya mengabadikan kenangan pertemuan malam tersebut. Setelah menikmati teh tarik sebagai penutup jamuan malam tersebut, kami bertolak ke tepi pantai berhampiran pusat membeli-belah Queenbay untuk menyambung cerita-ceriti yang belum habis.  Setelah jam menunjukkan 11.30 malam kami beredar pulang kerana keesukan harinya ada anak-anak yang perlu ke sekolah.

Malam berikutnya giliran kami pula meraikan Kak Normah dan keluarga.  Kali ini tiga keluarga Abah yang tinggal di Alor Setar tidak dapat hadir atas alasan jauh dan masih keletihan. Maklumlah selepas perjumpaan semalam, ada yang tiba di rumah mereka jam 1 pagi. Walau bagaimanapun seramai 13 orang masih berusaha meraikan Kak Normah.

Destinasi kali ini ialah Puncak Mutiara Cafe yang terletak di Kampung Pelet, Bukit Mertajam.  Tempatnya sangat cantik dan luas.  Malam ini kami memesan makan secara ala carte sahaja. Ada yang memesan beriyani kambing, sate, chicken chop, fish and chip, fried mushroom dan sebagainya.  Makan malam di sini sungguh nyaman dengan udara yang segar dan alunan  lembut dari muzik yang dimainkan.  Selesai makan kami berjalan ke sekitar kawasan cafe tersebut sambil bergambar.  Akhirnya pada jam 11.00 malam  kami berpisah sambil mengucapkan selamat jalan buat Kak Normah dan keluarga yang akan bertolak pulang ke Singapura pada pagi Jumaat.

Posing di Puncak Mutiara, Kampung Pelet
 Walaupun pertemuan tersebut singkat, tetapi kemesraan yang terjalin telah terpahat di hati.  Malah hati aku terasa sebak membaca mesej yang dihantar oleh Kak Normah setibanya beliau di Singapura. "I missing u all already. TQ for everything. I hv no words gud enough 2 express how touched I was 2 see all of u there on Wed evening. I luv u all".