Monday, July 25, 2011

Laksa Penang


Aku bukan peminat laksa. Begitu juga Kak Ngah. Tetapi Abah, Kak Long dan Puteri Bongsu suka sangat dengan laksa. Selalunya aku beli aje. Rasanya selama aku berkahwin dengan Abah, kurang dari 10 kali aje aku memasak laksa. Itu pun aku selalu tak puas hati dengan hasilnya.

Begitu juga minggu lepas. Selepas bersusah-payah membuat laksa, hasil membuat aku bengang. Entah macam mana jadi termasin sangat. Agaknya belacan tu masin, lepas tu aku tercampak entah berapa senduk garam dalam kuahnya. Dah nak siap memasak, baru aku merasa kuahnya. Grrrr .... mak datuk, ada lori garam terbalik kut!!!!

Akibatnya kena tambah air dan asam, kuah pun jadi cair. Lepas tu bila aku panaskan kuah, jadi pekat semula, jadi bertambah masin. Huh ... tambah air semula. Aduhai, bila kuah ni nak habis, asyik tambah air jer???

Moralnya .... nak buat kerja berpada-pada, bubuh garam sikit-sikit, rasa dulu ... kalau kurang tambah sikit lagi. Jangan gopoh nak cepat siap je. Paling penting kena masak dengan ikhlas, penuh kasih sayang, jangan membebal ... aku ke tu????

No comments: