Monday, May 30, 2011

Oslan Husein-Menimbang Rasa


Wahhh ... fantastic!!! Bila mendengar lagu ini di radio pagi tadi, terasa seronok sekali. Memang sedap lagi ini, boleh bergoyang bahu mendengar iramanya.

Lagu di atas versi asal, oleh penyanyi Indonesia. Ada juga versi Malaysia, nyanyian Dato' Ahmad Jais. Tetapi aku suka versi asal ini terutama instrumen yang digunakan, kedengarannya begitu klasik. Aku tidak pasti sama Allahyarham Apak dulu meminati lagi ini, kerana aku tak ingat dia menyanyikan lagu ini. Yang pasti ... aku sangat sukakan lagu ini.

Kenapa aku meminati banyak lagu Indonesia??? Entah, sebenarnya aku tidak peduli lagu dari negara mana. Asalkan muziknya indah, liriknya mudah difahami dan suara penyanyi merdu .... tidak memeningkan kepala mentafsir lirik, tidak memekakkan telinga tatkala mendengar jeritan suara penyanyi atau bingit kepala mendengar muzik yang berdentum-dentum ... itu sudah cukup untuk aku menghargai sesebuah lagu. Bukankah muzik halwa telinga??

No comments: