Tuesday, May 3, 2011

The Bee Gees - 'First of May'



First of May .... tarikh yang menyeronokkan bagi warga pekerja. Hari untuk bercuti. Tambahan pula tahun ini Hari Pekerja jatuh pada hari Ahad, jadi semua orang boleh bercuti panjang ... Sabtu, Ahad dan Isnin.


49 tahun lalu .... Emak melahirkan aku pada 1 Mei 1962. Begitu lama Emak dan Arwah Apak menanti kehadiranku setelah 3 kakak dan abang sebelum ku meninggal dunia semasa mereka berumur kurang dari 1 bulan. Menurut Emak, aku ditatang bagai minyak yang penuh. Pantang sakit sikit, cepat-cepat dibawa ke doktor atau bomoh. Mereka takut kehilangan lagi.

Ya Allah, Engkau kurniakanlah kedudukan yang tertinggi untuk kedua-dua insan yang amat berjasa kepada aku. Sememangnya aku tidak mampu untuk membayar harga setitis susu, setitis darah, setitis airmata malah setitis peluh mereka yang gugur kerana membesarkan aku. Aku tidak mampu!!!

Ya Allah ... bahagiakan kehidupan Arwah Apak di alam barzah. Lapangkanlah kuburnya sebagaimana Arwah melapangkan kehidupanku sejak aku dilahirkan. Bahagiakan kehidupan Emak menempuh hari tuanya dan jadikanlah aku anak yang diredhai oleh mereka. Ameen.

No comments: