Friday, December 10, 2010

Surah Rahman - Beautiful and Heart Trembling Quran Recitation


Allah hu Akhbar. Setiap kali aku mendengar bacaan surah ini atau setiap kali aku sendiri membacanya, tanpa dapat dielak, hati mesti menjadi sebak. Air mata gugur tanpa dapat ditahan-tahan. Begitu besar kesan kesucian ayat-ayat dari kitab Allah.

Dulu aku membaca sekadar membaca. Walau bagaimanapun, semasa berada di sebuah kedai CD di Tanah Suci Mekah, aku terpaut mendengar bacaan surah ini. Begitu menusuk hati walaupun aku sendiri tidak memahami maksud bacaannya ketika itu. Hati bergetar mendengar alunan bacaan ayat ini. Sekembali ke Malaysia, aku mula membaca terjemahannya. Masyaallah .... bertambah sayu dan gerun rasa hati ini. Betapa Pengasih dan Penyayangnya Allah kepada semua makhluk di bumi ini, dikurniakan pelbagai nikmat, ditunjukkan segala tanda kebesaranNya. Tetapi, masih ramai yang engkar dan enggan mengakui kekuasaan Allah.

Pelbagai tanda kebesaran Allah seperti air laut dan sungai yang terpisah secara misteri, peredaran bulan dan matahari yang sentiasa tepat, kehidupan dan rezeki di lautan dalam telah dinyatakan dengan jelas di dalam surah ini sebelum kajian saintifik mengesahkan kejadian-kejadian tersebut beberapa abad kemudiannya.

Maha Suci Allah Tuhan Yang Maha Agung.

No comments: