Sunday, July 11, 2010

Kecintaan Pada Buku


File:Mockingbirdfirst.JPG


Tidak sedar sudah 9 bulan aku menjadi suri sepenuh masa. Begitu pantasnya masa berlalu.

Seperti janji ku dulu, masa lapang yang ada sebagai suri ini akan aku isi dengan hobi..nikmat yang sebelum ini tidak dapat aku kecapi sepenuhnya. Aku sebenarnya tidak ada banyak hobi selain membaca, mendengar muzik dan menulis. Cuma kini aku perlu mencipta "hobi baru" - aku perlu selitkan aktiviti lain supaya masa lapang yang banyak ini dapat ku manafaatkan untuk keperluan dunia dan akhirat. Setiap hari perlu ada pengisian rohani, perlu mencari jalan menambah ikatan silaturrahim, perlu menjaga kesihatan diri.

Ramai teman yang terkejut apabila aku katakan aku tidak berminat menonton TV.. aku tidak minat menonton drama dan aku tidak minat menjadi menjadi pengikut setia cerita bersiri Melayu, sinetron Indonesia atau cerita Korea.

Bila menyebut tentang membaca, aku benar-benar menjadikannya santapan harian. Setiap pagi, akhbar utusan Malaysia dan The news Strait Times akan aku belek tanpa jemu. Waktu petang, sekiranya tiada aktiviti kerohanian, aku akan membaca blog..tidak kira blog santai atau politik. Waktu malam, aku akan membaca novel.

Aku mula menjadi Ahli Perpustakaan Negeri Pulau Pinang pada tarikh aku bersara dulu. Dan sehingga kini aku telah membaca 12 buah buku, yang kebanyakannya berkisar kepada biografi serta cerita-cerita yang mudah. Tujuan aku cuma satu, sekadar untuk mengisi masa lapang dan memastikan aku tidak terlupa kepada nahu bahasa atau grammar yang baik. Tapi bukan untuk berlagak..aku hanya membaca buku bahasa Inggeris. Aku percaya kekerapan membaca buku bahasa Inggeris akan membantu aku mengekalkan keupayaan berbahasa Inggeris dan meningkatkan kemampuan vocabulary dan grammar.

Antara buku yang paling menarik perhatianku ialah To Kill a Mockingbird (Harper Lee), The Boy Who Would Be King (Earl Greenwood & Kathleen Tracy) dan The Miracle of Grace (Kate Kerrigan). Penulisan buku ini agak mudah, mesejnya yang jelas dan menyentuh perasaan.

Sekarang aku sedang menghabiskan The Shape of Love (Gelsey Kirkland & Greg Lawrence) yang mengisahkan tentang kehidupan seorang balerina bernama Gelsey Kirkland.

Cuma aku berharap selepas ini, aku akan mengambil inisiatif untuk mula berjinak-jinak dengan buku-buku keagamaan pula. Aku ingin mula membaca tafsir Al Quran dan mendapat manafaat darinya. Insyaallah.

No comments: