Thursday, May 20, 2010

Shopping! Shopping! ( 2 Februari 2010)

Hari ini khas untuk shopping. Inilah acara yang ditunggu-tunggu oleh sebahagian besar anggota rombongan. Ada yang mahu membeli barangan untuk perkahwinan anak, untuk cenderamata atau untuk kegunaan sendiri seperti cadar, kain sutera, alas meja, pakaian, beg, kasut, kamera, telefon bimbit dll.

Pagi dimulai dengan lawatan ke kilang aksesori wanita daripada mutiara dan kristal. Kilang ini dimiliki oleh orang Malaysia. Beliau menyambut kami dengan girang dan menghidangkan kami dengan teh panas lalu memanggil kami dengan panggilan "saudara-mara saya". Aku rasa terharu, bagaimana apabila berada jauh dari tanahair, kita merasa ikatan yang kuat walaupun kami berlainan bangsa.

Lawatan seterusnya ialah ke Dr Tea, sebuah kedai yang menjual pelbagai jenis teh. Ada green tea, black tea, oulong tea dsbnya. Tetapi mungkin teh herba bukan selera orang Malaysia, tidak ramai yang membeli teh di sini.

Kami kemudiannya makan tengah hari sebelum berhenti solat di Masjid Nan Dou Ya, sebuah masjid tua berusia lebih 300 tahun. Tidak banyak maklumat yang boleh diperolehi tentang masjid yang indah ini.

Setelah itu acara membeli-belah bermula di Silk Street selama 2 jam diikuti dengan Pearl Market selama 2 jam lagi. Walaupn namanya Pearl Market, tetapi pasar ini sebenarnya menjual pelbagai barangan seperti yang terdapat di bazar-bazar.

Setelah puas membeli-belah, bas menjadi sesak dengan barangan yang dibeli. Encik Anuar hanya tersenyum sambil menggelangkan kepala. Memang orang Malaysia mempunyai selera membeli-belah yang tinggi.

Makan malam hari ini agak lewat iaitu pukul 7.30 malam. Kebiasaannya kami makan pada pukul 6.30 petang. Kali ini kami makan di Roast Duck Restaurant. Sebenarnya selera aku dan teman-teman telah mula luntur. Kami mula merindui kari dan sambal tumis setelah 5 hari asyik makan menu masakan China. Memandangkan tiada pilihan, kami makan apa sahaja yang dihidangkan asalkan halal.

Dalam perjalanan balik ke hotel, kami melintasi bandaraya Beijing. Pemandangan waktu malam sungguh indah, semua bangunan dihiasi lampu-lampu yang bergerak ke atas ke bawah, ke kiri dan kanan. Beijing dipenuhi oleh bangunan tinggi pencakar langit. Penduduknya menginap di rumah-rumah pangsa yang berharga sangat tinggi. Tidak banyak rumah banglo atau teres di atas tanah kecuali di kawasan kediaman elit yang begitu sedikit jumlahnya.

Beijing kini berjaya menarik ramai pelabur luar apabila banyak hotel bertaraf antarabangsa beroperasi di sini seperti Regent, Hilton, Shangri-la, Ascott Raffles, Marriott Hotel, Crown Plaza dll. Kini pelancong dan pelabur tidak lagi takut menjejakkan kaki atau berurusan dengan China yang sebelum ini begitu sinonim dengan imej negara komunisnya.