Thursday, May 6, 2010

Menjejak Kaki di Bumi Beijing (29 Januari 2010)

Transit di Hongkong International Airport

Atas tren di Beijing Capital International Airport

Aku telah bersara hampir 6 bulan. Rasanya aku perlu hadiahkan sesuatu kepada diri ini setelah lebih 25 tahun mengabdikan diri mencari rezeki. Aku ajak Abah untuk memenuhi impianku melihat dunia. Tempat pertama kami kunjungi ialah Beijing. Insyaallah, sekiranya ada rezeki, dipanjangkan umur dan tubuh badan pun sihat, mungkin aku akan pergi ke destinasi impian seterusnya seperti Mesir, Turki, Indonesia dan merata-rata lagi. Semuanya dengan nawaitu..untuk menikmati keindahan bumi Allah, menyaksikan kebesaranNya mencipta alam dalam bentuk yang pelbagai.

Tepat jam 8.05 pagi, aku dan Abah serta 40 anggota rombongan Kumpulan Al-Jannah berlepas dari lapangan Terbang Bayan Lepas menaiki pesawat Cathay Pacific CX692. Kami tiba di Hongkong International Airport pada jam 11.00 pagi untuk transit ke Beijing. Cuaca agak dingin.

Di sini kami berjalan agak jauh untuk ke Pintu 26. Memandangkan penerbangan hanya akan berlepas pada jam 2.30 petang, kami mengambil peluang untuk berehat dan membersihkan diri di tandas. Kami melaksanakan solat Jamak Qasar bagi Zohor dan Asar di satu sudut berdekatan Pintu 26.

Aku perhatikan lapangan terbang ini begitu sibuk. Setiap beberapa minit akan kelihatan kapalterbang turun atau naik di landasan. Lapangan terbangnya juga begitu bersih termasuk tandasnya. Tiada bauan hancing atau lantai basah, seorang pekerja akan sentiasa berada dalam tandas dan segera mengemop setiap air yang yang jatuh ke lantai. Aku tertanya-tanya bilakah keadaan ini akan berlaku di Malaysia.

Tepat jam 2 petang kami masuk ke dalam pesawat Dragon Air untuk penerbangan ke Beijing. Suasana agak kecoh apabila beberapa ahli rombongan al Jannah mahu bertukar tempat duduk untuk bersama ahli keluarga masing-masing. Ini tidak disenangi oleh petugas pesawat tersebut. Terpaksalah Ketua Rombongan, Encik Amiruddin mengatur pertukaran secara bersembunyi untuk mengelakkan kemarahan para petugas. Dari udara, aku melihat bumi Hongkong menyerupai Pulau Pinang, dipenuhi bangunan tinggi yang didirikan berhampiran laut.

Kami tiba di Beijing pada jam 5 petang. Beijing Capital Interntional Airport (BCIA) sangat besar, yang ke-3 paling sibuk di dunia. Pergerakan kami dari satu terminal ke terminal seterusnya perlu menaiki tren yang memakan masa lebih 20 minit perjalanan. Terminal 3 baru sahaja dibina sempena Sukan Olimpik di Beijing dan terminal ini sangat cantik, bersih dan moden.

Setelah selesai semua urusan dengan Kastam dan Imigresen, kami keluar dari BCIA dan disambut oleh pemandu pelancong, Mr Lin Ding atau kami panggil Encik Anuar sepanjang kami berada di Beijing. Waktu itu jam baru menunjukkan pukul 6.30 petang tetapi hari sudah gelap seolah-olah jam 8 malam di Malaysia. Bulan mengambang kelihatan besar di langit. Cuaca pula begitu sejuk dan kami terpaksa menyarung baju tebal masing-masing.

Kami menaiki bas menuju ke restoran untuk makan malam. Sepanjang perjalanan, Encik Anuar mengalu-ngalukan ketibaan kami dan menceritakan secara ringkas mengenai BCIA yang baru kami tinggalkan. Encik Anuar amat fasih berbahasa Malaysia. Menurut bekas juruhebah yang berkelulusan dari Amerika Syarikat ini, beliau asalnya belajar bahasa Indonesia tetapi mendalami bahasa Malaysia melalui pembacaan akhbar Utusan Malaysia dan Berita Harian on-line. Bahasa Malaysia yang digunakan oleh beliau sangat tinggi standardnya, yang mungkin kita orang Melayu sendiri tidak mampu melakukannya.

Kami tiba di Restoran Sailamah dan menjamu selera makanan Cina Muslim yang terdiri dari ikan, ayam dan sayur-sayuran. Kerana terlalu letih, aku agak kurang berselera untuk makan walaupun makanan yang dihidangkan menarik dan sedap.

Selesai makan kami dibawa ke Shanshui Trends Hotel. Hotel ini mungkin bertaraf 3 bintang dan agak terpencil di kawasan perumahan awam. Kelengkapan biliknya sangat asas tetapi bersih. Tetapi yang sangat mengejutkan aku ialah bilik airnya berdinding kaca lutcahaya (translucent), bayangan pergerakan tubuh badan amat jelas. Mujur aku berkongsi bilik dengan Abah, kalau dengan anak-anak atau kawan perempuan yang lain, hmm...tentu malu sekali.

Malam kami berakhir awal, jam 10 malam kami telah tertidur.