Friday, April 16, 2010

Raudhah atau Raudhatul Jannah (Taman Syurga)

Masjid e Nabawi Madena by *Muhammad*.
Pemandangan indah dalam Masjid Nabawi


Masjid Nabawi merupakan masjid yang sangat indah senibinanya. Setiap kali berada di dalamnya mata ku akan menatap ke segenap ruang menikmati keindahan yang ada pada tiangnya dan bumbungnya. Terdapat lebih 200 tiang di dalam masjid ini. Dari luar masjid pula akan kelihatan 10 menara dengan beberapa kubah. Pada kubah yang berwarna hijau, di bawahnya terletak makam Nabi Muhammad SAW, Saidina Abu Bakar dan Saidina Umar.

Setiap muslim yang tiba di Masjid Nabawi pastinya tidak mahu melepaskan peluang beribadat di Raudhah. Alhamdulillah sepanjang 8 hari berada di Madinah aku dapat masuk ke Raudhah hampir setiap hari kecuali pada hari pertama dan hari ke-empat berada di sini.

Raudhah adalah tempat yang mulia dalam Masjid Nabawi. Diriwayatkan bahawa Raudhah ini terletak di antara mimbar masjid dengan rumah Baginda Rasullullah. Sabda baginda " Di antara rumahku dengan mimbarku terletak sebuah taman di antara taman-taman syurga" (Riwayat anas bin Malik). Di sini juga tempat Baginda sering menerima wahyu dari Allah SWT.

Apabila dibenarkan masuk untuk beribadat di Raudhah, kami perlu beratur panjang menunggu giliran untuk tiba ke kawasan Raudhah tersebut. Ada jemaah yang tidak sabar dan saling tolak-menolak. Saiz badan jemaah dari dari India dan Pakistan yang agak besar dan menghimpit rapat tubuh membuat aku kadang-kadang rimas dan terasa hampir pitam. Tapi aku kuatkan semangat. Aku mesti mengejar peluang yang ada ini untuk beribadat di tempat mulia ini.

Apabila sampai di tempat yang dikhaskan untuk kami solat, kami perlu melakukan solat sunat 2c rakaat dengan segera. Setiap jemaah dibenarkan untuk sebanyak solat 2 rakat sahaja. Sekiranya ada yang ingin melakukan tambahan 2 rakaat lagi, mereka akan ditarik oleh polis wanita yang bertugas di tempat tersebut. Justeru itu aku akan memanjangkan tempoh sujud sambil berdoa di dalam hati. Sebaik selesai solat sunat 2 rakaat, kami akan disuruh keluar dari kawasan tersebut untuk memberi laluan kepada jemaah lain. Peraturan ini perlu memandangkan tempoh berada di Raudhah sangat singkat bagi jemaah wanita dan semua jemaah perlu diberi peluang yang sama untuk beribadat di sini.

Semasa berada di sini, kami diminta memperbanyakkan selawat. Aku tidak mampu menahan airmata merasakan begitu hampirnya aku dengan Junjungan Nabi kita, aku pasti Baginda membalas salam yang aku hulurkan. Aku bersyukur menjadi umatmu Ya Rasullullah.


No comments: