Friday, April 30, 2010

Keberangkatan Pulang ke Malaysia (14 Mac 2003)

Menimbang Bagasi di Madinatul Hijjaj, Jeddah

Hari ini merupakan hari terakhir kami di Madinah. Sejak pagi lagi aku tidak berhenti menangis, entah kenapa aku rasa begitu sedih mengenangkan untuk meninggalkan tempat bersemadinya Kekasih Allah. Selesai solat Subuh aku masuk ke Raudhah melakukan Ziarah Wada'. Dalam sujud yang panjang aku berdoa semoga Allah melimpahkan rahmatNya kepada ku untuk kembali menziarahi tempat suci ini, yang akan aku rindu selalu.

Kemudian kami menziarahi perkuburan Baqi' mengucapkan salam untuk semua muslimin yang disemadikan di sana. Selepas solat Zohor, kami beriktikaf sebentar di dalam masjid, berdoa supaya ibadahku selama di Mekah dan di Madinah diterima Allah dan diberi peluang untuk berkunjung semula ke sini. Semoga Nabi Muhammad SAW akan memberi syafaatnya kepada aku dan keluarga di akhirat kelak.

Selepas makan tengah hari, kami berkumpul di hadapan hotel untuk pemeriksaan imigresen. Seterusnya Ustaz TM Fouzi bagi pihak petugas Kumpulan JT mengucapkan selamat jalan kepada kami. Tepat jam 2.45 petang kami bertolak meninggalkan Kota Suci Madinah. Mata kami tidak lepas memandang Masjid Nabawi dengan perasaan sayang dan sayu. Air mata ku tidak putus mengalir. Sepanjang perjalanan kami teruskan berselawat.

Sepanjang perjalanan kami berhenti di dua check-point untuk solat Asar dan solat Jamak Qasar Maghrib dan Isya'. Sepanjang perjalanan juga aku melihat perubahan suasana sekeliling dari Madinah yang subur menghijau masuk ke padang pasir yang kontang dan disulami bukit-bukit batu di kiri-kanan lebuhraya. Sesekali terjumpa perkampungan yang kecil dan jauh terasing antara satu sama lain.

Kami tiba di Madinatul Hijjaj, Jeddah pada jam 12 tengah malam. Ini merupakan penempatan Lembaga Tabung Haji untuk jemaah dari Malaysia. Di sini kami ditempatkan di dorm yang memuatkan kira-kira 30 orang jemaah.

Selepas Subuh, semua jemaah diminta menimbang bagasi masing-masing. Alhamdulillah, bagasi kami berempat tidak dikenakan bayaran tambahan. Pada 12 tengah hari, kami berangkat ke Lapangan Terbang Haji Jeddah. Hanya kami dari Kumpulan JT satu-satunya jemaah haji yang berada di sana. Suasana begitu sepi, berbeza sekali dengan semasa kami tiba dahulu. Kami makan dan solat di sini. Penerbangan yang sepatutnya berlepas pada jam 6 petang ditunda kepada pukul 7.30 malam kerana terdapat masalah teknikal pada enjin kapal terbang. Ramai jemaah yang mula panik, tetapi ditenangkan oleh ustaz-ustaz yang menemani kami.

Tepat pukul 8.00 pagi, 16 Mac 2003 kami tiba di KLIA. Disini aku disambut oleh oleh Yong dan suaminya dan dibawa ke rumah mereka di Perumahan Kakitangan KLIA di Nilai. Di sana emak dan adik-adikku telah sedia menunggu. Kami bersarapan dan membersihkan diri sambil saling bertanya khabar berita. Pada jam 12 kami bertolak semula ke KLIA untuk penerbngan balik ke Pulau Pinang menaiki pesawat pukul 1.15 petang. Setibanya kami di sana pada jam 2.30 petang, aku segera memeluk ketiga-tiga permata hatiku. Mama rindu kalian.

Syukur atas nikmat Allah yang memudahkan urusanku selama di Tanah Suci untuk beribadah dengan memberi kesihatan tubuh-badan kepada ku, kesabaran yang tinggi dan perlindungan dari segala mara bahaya. Syukur juga atas nikmat Allah memberi aku bantuan meninggalkan ketiga permata hatiku dalam jagaan sempurna jiran yang baik. Alhamdulillah.