Friday, March 26, 2010

"Mood Swing"

Kenapa aku sekarang??? Apa yang sedang merasuk diri ini??? Asyik dengan perangai buruk ... perengus, sensitif dan cepat merajuk dan cepat bersangka buruk. Mangsa ku bukan orang lain, tetapi Abah dan anak-anak. Kadang-kadang aku tahu perbuatan ini tidak baik .. tetapi kenapa aku masih menurut kata hati.

Ya Allah ampunkan dosa ku. Berikan aku kesabaran, berikan aku perlindungan dari hasutan syaitan. Jauhi aku dari menyakiti hati suamiku dan melukakan hati anak-anakku.

Mungkin ini petanda awal hormon ku telah bercelaru .. petanda akan datangnya fasa menopause dalam diri seorang wanita. Hmm... tahun ini umur ku akan mencecah 48 tahun. Mungkin. Dari pembacaan buku-buku ilmiah aku dapati antara petanda awal seseorang wanita akan menopause ialah pusingan haid yang tidak tetap, darah haid semakin sedikit, sering merasa panas badan yang keterlaluan (hot flashes), mood tidak menentu dan mudah menangis (mood swing), keletihan melampau, susah tidur malam dan pelbagai lagi.

Tetapi itu semua bukan alasan untuk aku melayan kerenah hati yang berbaur-baur. Lalu aku tekadkan hati, aku akan lawan godaan syaitan ini. Aku tidak akan benarkan ia mengawal aku. Aku tidak mahu dia ketawa melihat aku menambah dosa.

No comments: