Sunday, March 21, 2010

Mengunjungi Bukit-bukit Bersejarah di Mekah (27 Februari 2003)

laluan ke Jabal Nur, tempat terletaknya Gua Hira'

Mina yang sepi

Di Jabal Rahmah, Arafah

di hadapan Masjid Namirah, Arafah

Tepat jam 7.30 pagi bas yang membawa jemaah Kumpulan JT bertolak dari Hotel Al Massa. Dalam perjalanan tersebut, kami berhenti sebentar berhampiran loji zamzam. Kami hanya melihat loji tersebut dari atas bas. Menurut Ustaz TM Fouzi, air zamzam dari telaganya yang terletak di Baitullah akan dipam ke loji ini untuk dibotolkan dan diedarkan oleh Kerajaan Arab Saudi kepada para jemaah.

Seterusnya kami bergerak ke Jabal Thur. Dari kaki bukit ini kami bergerak perlahan-lahan mendaki beberapa meter. Di puncak bukit inilah terletaknya Gua Thur tempat di mana junjungan kita Nabi Muhammad SAW bersama sahabat baginda Saidina Abu Bakar RAH bersembunyi menyelamatkan diri dari buruan kaum kafir Musyrikin Mekah yang berhajat membunuh Baginda. Baginda dan Saidina Abu Bakar kemudiannya meneruskan perjalanan dari Gua Thur untuk berhijrah ke Madinah.

Seterusnya kami bertolak ke Jabal Rahmah yang terletak di Padang Arafah. Ustaz TM Fouzi menerangkan bahawa mengikut sejarah, Jabal Rahmah merupakan tempat pertemuan semula Nabi Adam AS dan isteri Baginda Siti Hawa di muka bumi ini selepas keluar dari syurga. Mereka bertemu semula selepas 200 tahun terpisah. Di sini kami berdoa memohon perlindungan Allah SWT serta keberkatan hidup kami bersama keluarga. Di kaki Jabal Rahmah terdapat banyak unta yang dihias cantik untuk ditunggangi oleh pelancong. Di sepanjang laluan tangga turun dan naik ke Jabal Rahmah, berbagai gelagat pengemis dapat dilihat. Ada yang cedera, ada yang kudung tangan dan kaki, ada membawa anak-anak kecil.

Kami seterusnya bergerak ke Masjid Namirah yang terletak di Padang Arafah juga. Niat kami untuk melakukan solat Tahiyatul Masjid tidak kesampaian kerana pintu masjid ini berkunci. Sebahagian jemaah mula memasang niat untuk melakukan umrah. Masjid Namirah juga dikenali sebagai Masjid Ibrahim kerana Nabi Ibrahim AS pernah singgah bersembahyang di masjid ini. Diriwayatkan juga sewaktu junjungan kita Nabi Muhammad SAW melakukan Haji Wada', baginda telah menunaikan zuhur dan asar di masjid ini.

Setelah selesai bergambar, kami bergerak melalui Mudzalifah. Wadi Nar yang terletak di sempadan Mudzalifah dan Mina merupakan kawasan di mana burung ababil menggugurkan batu ke atas tentera bergajah pimpinan Abrahah yang ingin menyerang Kota Mekah. Kami tiba di Mina yang sunyi sepi. Di luar musim haji, Mina tidak didiami oleh manusia tetapi mungkin dihuni oleh jin. Justeru itu, Mina dikenali sebagai Kota Jin. Kami melalui semula kawasan Masjid Khaif, kawasan jamrah serta kawasan penempatan jemaah yang berhimpun di Mina untuk ibadat melontar. Masih terbayang betapa sesaknya kawasan ini tempoh hari, tetapi hari ini sepi.

Destinasi terakhir kami ialah ke Jabal Nur yang terletak kira-kira 6 km dari Masjidil Haram. Di puncak gunung inilah terletaknya tempat yang paling penting dalam sejarah Islam itu Gua Hira'. Gua ini merupakan tempat di mana Nabi Muhammad SAW menerima wahyu yang pertama dari Allah melalui malaikat Jibril. Di sinilah baginda diangkat menjadi Rasul untuk membawa syariaat Islam kepada manusia sejagat.

Walaupun ada jemaah yang berminat untuk mendaki, tetapi kerana kesuntukan masa, mereka dinasihatkan untuk mendaki pada waktu malam setelah selesai menunai solat Isya'. Pada waktu tersebut juga, cuaca yang nyaman memudahkan jemaah untuk mendaki bukit dengan selesa.

Kami seterusnya berebut pulang ke Al Massa untuk bersiap-siap menunaikan solat Zohor di Masjidil Haram. Dan seterusnya malam ini, menyempurnakan ibadah umrah sunat.