Wednesday, March 10, 2010

Kunjungan Ke Tempat Bersejarah 1 (25 Februari 2003)

Two Holly Mosques Museum

Ladang unta di Hudaibiah

Tinggalan sejarah di Hudaibiah

Tepat jam 7.30 pagi bas yang membawa jemaah Kumpulan JT (Grup 11 dan 12) bertolak dari Hotel Al Massa. Hari ini merupakan hari pertama kami dibawa mengunjungi tempat-tempat bersejarah di luar dan di dalam Kota Mekah. Di sepanjang perjalanan aku memandang ke kiri dan kanan laluan untuk melihat suasana di luar dari Kota Mekah. Kami sedang menuju ke Hudaibiah yang terletak di luar Kota Mekah.

Sepanjang perjalanan sejauh 25 km itu dipenuhi oleh padang pasir dan bukit-bukit batu. Kelihatan banyak rumah dibina berhampiran dengan bukit-bukit tersebut. Kebanyakan rumah berbentuk kotak dan sangat ringkas binaan luarannya. Rumah-rumah ini dicat dengan warna putih atau warna coklat tanah atau dibiarkan tanpa cat, warna bata biasa sahaja. Mungkin ini kawasan perkampungan masyarakat berpendapatan rendah di Arab Saudi.

Kami tiba di Hudaibiah kira-kira 45 minit kemudian. Jalanraya yang baik dan tanpa kesesakan menjadikan perjalanan ini cepat dan selesa. Hudaibiah merupakan tempat berlangsungnya Perjanjian Hudaibiah di antara Rasullullah saw dan kaum Quraish. Kesan tinggalan sejarah yang masih terdapat di sini ialah tapak masjid lama dan telaga Rasulullah saw. Sebahagian jemaah memasang niat untuk melakukan umrah memandangkan Hudaibiyah merupakan salah miqaat umrah di luar tanah haram Mekah.

Seterusnya kami melawat ladang unta yang juga terletak di Hudaibiyah. Di sini terdapat berpuluh-puluh ekor unta. Beberapa jemaah mengambil kesempatan membeli susu unta yang baru diperah. Memandangkan aku tidak meminati susu, aku tidak langsung berminat untuk membeli susu tersebut.

Angin padang pasir yang bertiup begitu kencang dan kami terpaksa menutup muka untuk mengelakkan pasir memasuki mata.

Kami seterusnya bersedia untuk bertolak ke destinasi berikutnya. Dugaan tiba apabila tayar bas yang kami naiki tenggelam di dalam pasir. Puas pemandu Pak Arab tersebut menekan minyak tetapi bas tidak dapat bergerak, malahan tayar semakin tenggelam ke dalam pasir. Akhirnya para jemaah turun dari bas tersebut untuk mengurangkan beratnya. Jemaah lelaki pula beramai-ramai menolak bas tersebut. Setelah bersusah-payah barulah bas tersebut dapat bergerak.

Kami seterusnya tiba di "Two Holy Mosques Museum" yang menempatkan pelbagai khazanah kebesaran Islam semenjak zaman Rasullullah saw lagi. Semua bahan bersejarah untuk Masjidil Haram dan Masjidil Nabawi dihimpunkan di sini. Ada pintu Kaabah tahun 1045 H, salinan asal Al Quran tulisan tangan rasm Othmani dari zaman Saidina Othman bin Affan, dinding telaga zamzam tahun 1299 H dll. Ada juga demostrasi membuat kelambu Kaabah oleh beberapa lelaki. Kelihatannya begitu rumit mereka menjahit tulisan ayat-ayat suci Al Quran menggunakan benang emas di atas kain berwarna hitam.

Selesai lawatan tersebut, kami bertolak pulang ke Hotel Al Massa untuk membersihkan diri sebelum masuknya waktu solat Zohor.