Friday, March 12, 2010

Bila Hati Tidak Tenteram

Sudah 3 hari aku menahan rasa marah. Bukan marah pada orang lain, tapi suami sendiri. Entah mengapa Abah sengajamembuat aku marah, dan tidak mahu mengakui kesalahannya.

Apa yang membuatkan aku begitu marah, tidak perlulah aku ceritakan. Tetapi yang pasti, aku kecewa apabila Abah tidak mahu berkongsi rahsia dengan aku, sebaliknya semua menjadi rahsianya dan kawan-kawannya. Bukankah itu pelik. Kenapa perlu berahsia antara suami dan isteri melainkan perkara itu ada menyentuh perasaan isteri. Aku hanya berteka-teki kerana aku sendiri tidak pasti. Inilah akibatnya apabila amat suka berahsia.

Hari pertama perang dingin ini aku diamkan sahaja. Harapanku Abah akan mengendur dan mengakui kesilapannya. Selalunya Abah yang akan memendekkan konfrontasi. Tetapi kali ini sebaliknya, Abah tanpa rasa bersalah membiarkan aku tertanya-tanya.

Aku tidak suka perang dingin sebegini. Untuk bercakap dengan Abah tidak mungkin. Sebab aku ini agak baran orangnya, aku takut sekiranya percakapanku nanti akan menambah dosa dan merumitkan lagi krisis ini. Lalu aku menghantar email kepada Abah. Aku mencurahkan apa yang terbuku di hati dan apa yang aku harap Abah dapat perbaiki.

Tetapi hampa. Abah terus dengan egonya, berdiam diri. Aku pun ego juga. Ah..susahnya bila ditimpa penyakit ego. Anak-anak yang sudah dewasa segera mencium kelainan hubungan ibu dan bapa mereka. Mereka mengingatkan kami tentang dosa tidak bertegur sapa. Ah malunya aku. Tetapi ego masih menguasai diri.

Untuk mententeramkan hati, aku perbanyakkan membaca Al Quran, membuat solat hajat dan berdoa semoga ikatan perkahwinan ini tidak tergugat dengan krisis yang sekecil ini. Semoga dilembutkan hati Abah untuk mengakui kesilapannya dan dilembutkan hati aku untuk memaafkannya. Aku amat menyayangi ikatan perkahwinan ini.

No comments: