Friday, February 19, 2010

UMRAH

Kami melakukan Umrah wajib pada 17 Februari 2003 dengan berniat di Miqat Tanaim yang terletak kira-kira 5 kilometer dari Masjidil Haram. Setelah selesai Umrah ini barulah sempurna Haji Ifrad yang kami lakukan.

Sebenarnya pakej yang ditawarkan oleh Kumpulan JT sangat menarik. Pengangkutan untuk ke Tanaim disediakan setiap hari selepas jam 10 malam. Semua jemaah bebas untuk menunaikan Umrah setiap malam tanpa ada had. Semua jemaah perlu mengikut kemampuan diri masing-masing, ada yang mengerjakan setiap hari, selang sehari atau mungkin sekali seminggu.

Aku dan Abah sendiri memilih untuk melakukan Umrah selang sehari. Masa kami di Mekah begitu panjang. Kami hanya akan bertolak ke Madinah pada 5 Mac 2003. Justeru itu kami membahagikan masa, jika tidak melakukan Umrah, aku dan Abah akan melakukan tawaf sunat atau beriktikaf di dalam Masjidil Haram. Waktu berada di dalam Masjidil Haram kami gunakan untuk melakukan solat-solat sunat atau membaca Al Quran.

Ibadah Umrah semakin lama semakin mudah, kerana bilangan jemaah semakin berkurangan. Jika sebelum ini kami terpaksa bergelut dengan jemaah negara-negara lain untuk melakukan solat sunat Umrah di Masjid Tanaim, kini kami lebih selesa. Ibadah Tawaf juga semakin cepat, kerana kami berada berhampiran Kaabah, jadi pusingan yang dilakukan semakin pendek dan cepat. Ibadah Saie juga semakin selesa, malah kami boleh dengan tenang membaca doa dari buku-buku doa yang dibawa.

Walau bagaimanapun, aku sendiri lebih selesa berdoa mengikut apa yang tersirat di hati, kerana hanya aku yang tahu apa yang benar-benar aku perlukan dan aku memohon perkenan dari Allah. Aku sendiri yang tahu apa dosa yang telah aku lakukan dan memohon keampunan dari Allah. Justeru itu aku dapat berdoa dengan penuh khusyuk, dengan penuh tulus, dengan penuh rendah diri, dengan penuh rasa yakin bahawa Allah itu Maha Mendengar permohonan hambaNya.

Kumpulan JT menyediakan perkhidmatan pengangkutan untuk ibadah Umrah pada waktu malam untuk keselesaan jemaah. Selain dari cuaca yang sejuk dan nyaman, kebiasaannya setelah selesai solat Isya', bilangan jemaah di sekitar Masjidil Haram semakin berkurangan. Suasana begini memberi keselesaan untuk semua jemaah melakukan ibadah yang sempurna.

No comments: