Tuesday, December 29, 2009

Kenduri Kahwin

Wah .. lama benar aku tidak menjenguk blog aku sendiri. Aku sudah dapat mengagak ini akan berlaku memandangkan banyak sekali program yang telah diatur semenjak berbulan-bulan lalu.

Setiap hujung minggu tugas ku adalah memenuhi jemputan kenduri kahwin yang bertimbun-timbun. Aku sebolehnya memenuhi setiap undangan kecuali jika ada perkara lain yang lebih penting. Ustazah sering mengingatkan, "Memenuhi undangan itu adalah wajib". Emak pula sering mengingatkan, "Orang jemput, kita kena pergi, esuk anak kita pun nak kenduri jugak."

Jemputan paling jauh ialah kenduri anak saudara Abah di Muar. Sambil menghadiri kenduri, kami juga sempat singgah membeli-belah di Tangkak. Aku membeli hingga 8 pasang baju untuk aku dan anak-anak. Mujur juga duit dalam dompet sudah kehabisan. Kalau duit aku banyak lagi, tentu lebih banyak yang akan aku beli. Abah pula tidak mahu meminjamkan duitnya, takut aku berbelanja lebih.

Paling menarik di Muar, ialah makanannya. Aku menginap di D99, sebuah hotel yang baru beroperasi kira-kira 9 bulan lepas. Semua masih baru...tilam masih keras, bilik air bersih, tuala masih segar. Tetapi aku memilih untuk makan pagi di gerai berhampiran hotel. Hanya anak-anak sahaja yang menikmati sarapan hotel.

Perkara pertama yang menarik perhatian aku dan Abah ialah menu sarapan pagi. Ada sate dan mi bandung, selain makanan biasa seperti nasi lemak. Kali pertama aku makan sate pada waktu pagi. Sepanjang 3 hari aku berada di sana, aku dan Abah mencuba mi Muar di 3 gerai yang berasingan. Dan aku mendapat 3 rasa yang berbeza, tetapi semuanya manis pedas. Anak-anak aku juga dapat menikmati otak-otak sepuas hati mereka.

Majlis kenduri perkahwinan berlangsung dalam hujan lebat. Tetapi tuan-rumah mesra meraikan kami rombongan dari Pulau Pinang (10 kereta dan 1 van). Kami dijamu dengan makanan yang enak, dihiburkan dengan zapin yang ditarikan oleh anak-anak comel dan sebelum pulang dibekalkan dengan nasi dan lauk-pauk yang banyak.

Terima kasih orang Muar.


No comments: