Wednesday, November 25, 2009

Penyucian Hati

Selepas mengerjakan Tawaf Qudum, kami para jemaah tidak digalakkan untuk ke Masjidil Haram sebaliknya diminta menyiapkan fizikal dan mental untuk urusan haji seterusnya. Setiap siang dan malam kami diisi dengan sesi usrah, panduan haji, sesi soal-jawab ugama, berzikir dan bertalbiah di surau maktab tersebut.

Kami akan bangun seawal jam 4 pagi iuntuk menunaikan solat-solat sunat dan berzikir. Paling menyentuh hati zikir "Tuhan ku aku tidak layak untuk syurga Mu, tetapi aku tidak pula sanggup menanggung siksa neraka Mu, ampuni dosaku...sesungguhnya Engkaulah Pengampun dosa-dosa besar" yang disebut berulang-ulang. Hampir semua jemaah akan menangis mengenangkan pelbagai dosa lampau yang dilakukan, dan merasakan ketakutan dan hinanya diri. Semua jemaah merendah diri meminta keredhaan Allah, memohon dipermudahkan urusan haji ini semoga mendapat haji yang mabrur.

Waktu untuk berehat hanya waktu makan dan tidur malam. Walaupun semua sesi yang dijalankan ini bukan paksaan, tetapi rasanya tidak ada jemaah yang mahu melepaskan peluang menjalankan ibadah ini sepenuh hati. Cuma pada hari-hari tertentu aku dan Abah akan bertemu di tempat basuhan di bumbung maktab untuk membasuh pakaian kami, terutama kain ihram Abah yang berat dan panjang.

Atau selang 3 atau 4 hari kami akan ke pondok telefon untuk menelefon anak-anak di Malaysia. Memandangkan 3 anak bergilir-gilir untuk bercakap dengan kami, kebiasaannya setiap panggilan akan dicaj di antara 30 hingga 40 rial (waktu itu satu rial bersamaan RM1). Keceriaan dan kemanjaan anak-anak permata hati kami di Malaysia menambahkan semangat kami untuk melakukan ibadah dengan lebih sempurna.

Dalam setiap solatku, aku berdoa penuh kusyuk sebagaimana diajar oleh Ustaz semasa sesi usrah agar dihapuskan sifat mazmumah dalam diri, agar dikuatkan kesabaran menempuh apa juga dugaan semasa menjalankan ibadah haji dan seterusnya menjalani kehidupan, agar dibersihkan segala dosa supaya kami dapat berada di Tanah Suci ini bagaikan bayi yang baru lahir, agar tiada amalan dan perbuatan kami yang akan mencacatkan ibadah kami.

Dan aku penuh yakin, Allah Yang Maha Pengasih dan Penyayang sentiasa mendengar doa ikhlas hambaNya. Aku memperolehi ketenangan yang tidak pernah aku rasa selama ini.

No comments: