Wednesday, November 25, 2009

Dugaan Pertama

Cuaca di Mekah sangat sejuk ... mungkin sekitar 20 Celcius. Setiap kali keluar dari kawasan maktab untuk menelefon anak-anak atau membeli barangan keperluan di Ben Dawood Store berhampiran maktab, aku mesti memakai baju sejuk. Angin yang bertiup menusuk ke tulang hitam. Mujurlah jemaah wanita boleh bertutup seluruh tubuh. Aku pakai stokin yang paling tebal dan cuba menahan diri menyedut dengan banyak udara sejuk yang menyelinap masuk ke paru-paru.

Tetapi aku kasihan kepada Abah dan jemaah lelaki yang lain. Memandang kami mengerjakan Haji Ifrat, kini kami semua berada dalam larangan ihram. Jemaah lelaki dibenarkan memakai pakaian ihram yang menutup hanya sebahagian tubuh dan mereka sentiasa dalam kesejukan. Mujur Abah mempunyai 2 set pakaian ihram dari kain jenis tuala yang agak tebal.

Kesejukan ini menyebabkan ada jemaah yang sudah mula semput. Aku sendiri masih cuba menyesuaikan diri dengan masalah untuk membuang air besar. Aku cuba memakan buah-buahan dan sayur-sayuran dengan banyak. Mujurnya syarikat JT yang mengendalikan urusan haji kami menyediakan menu yang memenuhi selera orang Malaysia. Setiap hari mesti ada sayur-sayuran, ulam, sambal belacan dan buah-buahan. Lauk-pauk kami berkisar sekitar ayam, ikan, tempe, daging dan telur yang dimasak kari, masak lemak, asam pedas, rendang, masak kicap dan sebagainya. Makanan disediakan 5 kali sehari dan kemudahan minuman panas pula disediakan tanpa had. Makanan pula disediakan di setiap tingkat. Aku bersyukur dengan kemudahan yang mewah ini.

Walau bagaimanapun, kesan cuaca yang sejuk dan diet proten tinggi ini telah memberi kesan kepada Abah, dia telah diserang ghout pada hari keenam kami di sini. Abah berjalan terengkot-engkot menahan sakit. Pada 7 Februari 2003, Abah hampir tidak boleh berjalan. Dia terpaksa duduk di atas kerusi roda dan dibawa ke Klinik Tabung Haji Aziziah. Abah diberikan suntikan dan ubat-ubatan untuk melegakan kesakitannya sebelum dibenarkan pulang ke maktab.

Aku mengisi setiap waktu yang lapang dengan membaca surah Yaasin dan bersolat hajat. Ya Allah, berilah bantuan Mu kepada aku dan suamiku, peliharalah kami berdua dari segala perkara yang menggangu ibadah kami, berilah kami kesihatan tubuh badan, berilah kami kesabaran, permudahkan kami untuk meneruskan ibadah ini, ampunilah dosa-dosa kami, terimalah taubat kami YaAllah. Aku berdoa dalam tangisan yang mendalam. Aku benar-benar berharap bantuan Allah menghadapi dugaan ini.

Alllah yang Maha Pengasih dan Penyayang memakbulkan doa kami yang ikhlas. Alhamdulillah keesukan harinya Abah sudah boleh berjalan seperti biasa. Aku memanjatkan syukur kepada Allah dan bersujud syukur yang panjang...menyatakan puji-pujian kepada ihsan Nya.

No comments: