Tuesday, November 24, 2009

Allahhu Akhbar (1 Februari 2003)

Selepas solat Isya', Ustaz meminta kami berkumpul di hadapan maktab. Kami akan dibawa ke Masjidil Haram untuk melakukan Tawaf Qudum atau Tawaf Selamat Datang.

Kami begitu teruja, tidak sabar rasanya menunggu ketibaan bas masing-masing. Walaupun jarak antara maktab kami di Sisha (dalam kawasan Aziziah Mekah) tidak begitu jauh dari Masjidil Haram, tetapi perjalanan malam itu mengambil masa hampir 40 minit disebabkan oleh kesesakan jalanraya.

Sepanjang perjalanan kami tidak berhenti melafazkan talbiah"labbaikallah hummalabaik ... labbaikalla syarikalakalabaik.....". Kami melafazkan dengan penuh keinsafan dan kesyukuran. Kami datang menyambut panggilan Mu Ya Allah, Engkau yang mengizinkan kami menjejak kaki ke tanah suci ini, kami datang sebagai tetamu Mu Ya Allah.

Dari kejauhan sudah kelihatan Masjidil Haram. Hati ku berdegup kencang. Masyaallah.. aku telah tiba ke sini akhirnya. Jemaah dipecahkan kepada beberapa grup kecil untuk melakukan tawaf Qudum. Aku bersama Abah, Makngah, Cik dan satu keluarga seramai 5 orang lagi akan dipimpin oleh Zulkifli, pelajar Malaysia di Mekah yang bertugas sebagai muttawif di sepanjang musim haji.

Kami melangkah perlahan-lahan menuju ke pintu Ajyad. Ku mulakan langkah dengan Bismillah sebaik kaki melangkah ke dalam Masjidil Haram. Allah hu Akhbar .. aku sedang memandang Kaabah. Dada ku begitu sebak, terasa begitu kerdilnya aku, tetapi Allah amat mengasihi aku, mengizinkan aku berada di tempat suci ini. Air mata ku bercucuran tanpa henti. Aku tidak berhenti mengucapkan seribu kesyukuran.

Kami terus memulakan tawaf 7 pusingan, mulut tak henti berdoa dan berzikir memuji kebesaran Ilahi, mata tak lepas memandang Kaabah. "ya Tuhan kami, berikanlah kepada kami kebaikan di dunia dan akhirat, dan peliharalah kami daripada api neraka". Selesai 7 pusingan, kami terus menunaikan solat sunat. Aku bersujud syukur dengan lamanya. Rasa berat kaki meninggalkan Masjidil Haram.

Muttawif membawa kami ke sebuah kedai berhampiran Masjidil Haram untuk minum sementara menunggu ketibaan bas untuk kembali ke maktab. Menurut Zulkifli, kerana begitu ramainya jemaah yang bertawaf tadi, kami mengambil masa hampir satu jam untuk 7 pusingan. Aku bingung .. bagaikan tidak munasabah, rasanya begitu cepat kami bertawaf tadi . Aku yakin penyerahan diriku yang 100% kepada Allah semasa beribadat tadi menyebabkan aku lupa pada kepenatan, tidak terasa pada masa yang berjalan panjang, tidak tergugat pada tolakan dan singgungan jemaah lain.

Maha Suci Engkau Ya Allah, yang telah menjadikan impianku untuk berada di Baitullah sebagai satu kenyataan. Alhamdulillah.

No comments: