Saturday, June 17, 2017

Masa Berlalu Pantas Sekali

Assalamualaikum

Selamat pagi cucu Opah .. Zulaikha Azzahra. Hrmmm ... hari ni dah hari ke-12.  Cepatnya masa berlalu. Semalam tali pusat Zara dah gugur.  Lega rasanya.  Sebelum ni nak mandikan Zara pun kami takut, nak salin pampers pun takut, nak sapu balm pun takut.  Takut terlanggar tali pusat tu.. sakit!!! Zara mesti nangis terjerit2 bila terkena tali pusat tu.

Lima hari pertama Zara tidor je. Kena kejut untuk bagi susu. Kalau terberak pun mata pejam jer bila Opah tukarkan pempers. Tidur pun berbedung jer. Alhamdulillah sempatlah Ibu nya, Kaklong berehat lama sikit. Maklumlah bersalin secara cesarean ni perlu lebih banyak rehat... lukanya lebih besar.

Masuk hari keenam, Zara dah mula berubah karektor. Dia mesti menangis setiap kali dibedung. Meronta2 dia keluarkan tangan dari bedung tu. Kenmain lagi dia 😆😆😆

Setiap kali lapar pulak terus jer dia menjerit2 sampailah susu masuk ke mulut. Naik kelamkabut semua orang. Aduhhh Zara.

Saturday, June 10, 2017

Buah Hati Opah

At last.

5 Jun 2017 bersamaan 10 Ramadhan 1438 jam 2138 lahirlah seorang puteri yang ditunggu2.


Sehingga hari ni puteri ini belum diberi nama... nak tunggu hari ke-7.  So untuk sementara ni Opah panggil Puteri aje lah.

Puteri sepatutnya lahir pada 27 Mei.  Tetapi perancangan Allah sebaliknya. Memandangkan sudah overdue 9 hari doktor mencadangkan pembedahan sebagai alternatif terbaik. Air ketuban semakin kurang, laluan peranakan tidak terbuka langsung dan contraction pun tak ada walau telah 3 kali dimasukkan ubat untuk membantu kelahiran secara normal.

Kami terima saranan doktor dan berdoa memohon pertolongan Allah.  Alhamduliilah dalam tempoh setengah jam Puteri selamat keluar dari rahim ibunya. Alhamdulillah Kaklong pun selamat menghadapi saat2 indah bergelar ibu dan kini sedang dalam proses berpantang. Kaklong ni sejak azalinya sangat independent ... dia cergas dan ceria jer, takder manja2 ngada2 hihihi!!.

Tahniah Kaklong... anak Mama dah jadi ibu ꛯ💚💚💚

Tuesday, May 30, 2017

Kelantan - Trengganu Di Hati (2 Mei 2017)

Bangun pagi terus mencari di mana letaknya Kopitiam Kita. Terletak di Jalan Pangkalan Chepa tapi kedudukannya agak tersembunyi. Dari jalan utama kami terlepas arah, minta la bantuan pada Cik Waze .. dia bawa kami ikut laluan pintas menyusuri jalan kecik satu lorong tepi sungai dan celah2 rumah orang sebelum tiba ke kopitiam tersebut.

Wah ramainya orang di sini. Rasanya 95% pelanggannya adalah Melayu. Kopitiam milik seorang lelaki Cina bernama Mr Wong yang memperkenalkan Roti Titab. Sebetulnya roti bakar biasa jer tapi diletakkan telor separuh masak dan sekaya di atasnya. Sesuatu yang menarik untuk dicuba. Nampak macam sikit je.. tapi sebetulnya mengenyangkan bagi kami yang perut kecik ni kehkehkeh!! Jadi kami tapau nasi dagang, nasi minyak dan nasi berlauk air dingin. Kalau ikut nafsu nak tapau juga nasi tumpang, nasi kerabu, nasi kakwok dan macam2 jenis nasi dan kuih lagi.. sabar sabar jangan ikut nafsu syaitan.


Roti titab (Tkasih ehsan kedaimakankelantan.blogspot.my).
 Kami terlupa nak ambik gambar sebab teruja nak makan .. perut lapar sangat masa tu hihihihi

Yang menariknya semua pekerja adalah Melayu. Makanan pula dibekalkan oleh orang2 Melayu. Itu sebab pelanggan pun ramai Melayu sebab yakin dengan makanan halal di sini. Lebih menarik dinding kedai ni penuh gambar pelanggan yang terdiri dari pembesar negara dan selebriti terkenal tanahair. Kiranya femes sangat kopitiam ni.

Tengok gambar2 kat belakang tu .. pegawai polis ada, ahli politik ada, artis ada

Selesai makan kami pergi ke Pasar Siti Khadijah.  Memandangkan masih awal pagi, senang ja dapat parking di tepi pasar tu. Kedai pun banyak yang baru nak buka, Semua pekedai menjemput kami masuk ke kedai masing2. Kiranya kami ni antara pengunjung terawal ke pasar ni.

Dah singgah wajib kena membeli hihihi. Tersambarlah beberapa helai kain corak batik untuk keluarga kami, dengan serunding daging tempatan, buah2an dan tudung. Aduhhh boleh pokai ni. Kalau kaki shopping memang boleh duduk berjam2 kat sini, tapi aku ni tak tahan suasana panas... mudah rasa nak pitam. Kami segera keluar mencari tempat untuk berehat sambil menghirup air kelapa yang dingin. Alhamdulillah.

Pasar Siti Khadijah di waktu pagi ... nampak bersih, kemas dan colorful

Kembali ke apartment kami mula mengemas barang untuk bertolak pulang. Setelah mandi manda dan menukar pakaian, kami makan nasi yang kami tapau tadi. MasyaAllah punyalah sedap2. Rasa rugi sangat sebab beli sebungkus sorang jer kihkihkih.

Tepat pukui 1.00 petang kami memulakan perjalanan pulang merentasi Banjaran Titiwangsa menuju ke Pulau Pinang. Amat bahagia dengan percutian kali ini. Begitu santai sekali. Tentu lebih indah kalau Kaklong dan Puteri Bongsu pun ikut serta.

Tuesday, May 23, 2017

Kelantan - Trengganu Di Hati (1 Mei 2017)

Happy birthday to you!!!  Bertalu2 ucapan dan doa yang indah2 masuk ke dalam handset aku... samada melalui FB, SMS atau whatsapp. Allah hu Akbar syukur atas nikmat Mu Ya Robb, memberikan aku kesempatan mencecah umur yang banyak ini.. dengan pelbagai nikmat yang tak ternilai. Segala puji-pujian buat Yang Maha Esa.

Kami mulakan pagi yang indah ini dengan makan pagi ... di Pantai Batu Buruk lagi.  Tapi kali ni bukan di Foodcourt semalam tapi di sebuah kedai berdepan dengan foodcourt tu. Nasi dagangnya sedap sangat... pakai beras panjang2. Macam2 kuih traditional Trengganu ada di sini, tak ingat la namanya. Yang aku kenal akok jer 😆😆😆

Nasi dagang kali ni memang best ,,, puashati
Pada masa yang sama adik ku Mak Yang dan keluarga pun bercuti di Trengganu. Kami bertemu untuk makan pagi sama2 kat sini.  Kuasa Allah ... satu keluarga dari Perai, satu lagi dari Selayang .. bertemu di Pantai Batu Buruk hihihi.  Macam2 cerita.. maklum lama tak jumpa face to face walau di whatsapp setiap hari ada jer sembangnya. Sejam bersembang sambil makan2... kami berpisah pun untuk program masing2. Mungkin jumpa pulak semasa Aidil Fitri nanti.

Seronok jumpa adik yang disayang

Pukul 10 pagi kami checkout dari hotel menuju ke Bukit Tok Beng yang terletak di Seberang Takir. Apa yang femesnya di sini?? Tentunya keropok lekornya yang sedap dan lembut.. penuh isi ikan. Memang ramai sungguh orang singgah di sini. Plet kereta semua dari luar Trengganu berderet2 di kiri dan kanan jalan. Aku memborong keropok lekor, keropok keping, makanan frozen seperti sata dan lekor ball lava.  Sebab takde icebox dalam kereta, aku pun bungkus makanan frozen dalam suratkhabar, berlapis2 untuk elakkan dia cair dan rosak. Lepas tu letak kat sebelah aku... ada aircond.

Keropok lekor dan cheese lava balls ... sedappp wehhh.
Sempat makan sebagai pelapik perut untuk perjalanan seterusnya

Seterusnya kami singgah di Pantai Tok Jembal yang terletak di belakang kampus Universiti Malaysia Trengganu. Cantik sungguh pantai ni,  Walau bagaimanapun pantainya dipenuhi deretan batu2 besar sebagai penambak hakisan laut. Nak tau sejarah pantai ni, sila baca SINI


Lagoon di Pantai Tok Jembal .. airnya jernih
Kami seterusnya singgah sekali lagi di Pantai Penarik.  Sesuai dengan namanya "Penarik", keindahan kawasan pantai yang dipenuhi pokok2 rhu membuat hati aku tertarik nak singgah berkali2. Walaupun cuaca panas terik, tiupan bayu laut yang kuat membantu mendinginkan tubuh. Seterusnya kami singgah sekali lagi makan sotong dan ikan celup tepung kemegahan Trengganu sebelum meninggalkan negeri indah ini

Makan celup2 tepung di sini
Perjalanan ke Kota Baru masih mengikut jalan pantai yang indah. Kami melalui beberapa tempat menarik di Besut dan Tok Bali. Memandangkan cuaca sangat panas dan badan pun dah teramat letih, kami tidak mau singgah di mana2 lagi melainkan terus ke Kota Bharu.

Peta perjalanan menyusuri pantai dari Kuala Trengganu ke Kota Bharu

Kami tiba di Apartment Studio untuk 3 orang tepat jam 2 petang. Alhamdulillah, leganya dapat mandi, tukar pakaian dan melelapkan mata sekejap. Tapi pukul 5 petang Abah dah ajak kami meronda lagi.  Apa ni jalan jauh2... untuk tidor je, leternya.  Dengan lemah longlai, kami bergerak ke Pantai Cahaya Bulan.  Kali ni tak begitu ramai pengunjung di sini. Angin pun tak kuat tiupannya menyebabkan udara terasa berbahang.  Mungkin sebab matahari masih bersinar terik, tak ada orang bermain wau ketika ini. Bosan pulak rasanya.

Pantai Cahaya Bulan .. panas litlit

Kami bergerak kembali ke Kota Bharu. Pusing sana pusing sini sangkut dalam jam. Ohhh bosannya. Kami bercadang nak beli makanan siap2 dan berehat terus di apartment. Kak Ngah nak simpan tenaga untuk memandu 6 jam ke Penang besuk hihihi.

Untuk makan malam kami pergi ke Yati Ayam Percik yang terletak di Jalan Long Yunus. Hrmm pilih2 nak ayam percik, nak daging bakar, nak gulai kawah, nak nasi kerabu.  Hrmmm ni le masa nak memanjakan perut hihihihi


Sunday, May 14, 2017

Kelantan - Trengganu Dekat Di hati (30.4.2017)

Hari ke-2 kami mulakan dengan mencari sarapan yang sedap2. Biasalah menggunakan khidmat Mr Google untuk cari tempat makan yang recommended.  Kami jumpa Nasi Dagang Kak Pah di gerai No 30, Food Court Pantai Batu Buruk. Punya lah ramai manusia beratur.  Hrmmmm ... rasanya bolehlah tahan.  Ikannya banyak.. kuah pun banyak.  Tapi aku yakin banyak lagi kedai menjual nasi dagang  yang lebih sedap. Di mana yer??

Berator berator ... lewat sikit nasi habis

Selesai sarapan kami bersantai di tepi Pantai Batu Buruk.  Sayang sekali hari ini cuaca tidak begitu baik. Langit dan laut berwarna kelabu... tidak dapat aku mengabadikan  gambar pemandangan matahari pagi yang cantik. 

cuaca kelabu jer pagi ni

Seterusnya kami menuju ke kawasan rekreasi di belakang Masjid Tengku Tengah Zaharah di Kuala Ibai. Disebut juga sebagai Masjid Terapung ... masjid ini sangat cantik. Paling aku berkenan tandas berbayarnya yang cantik macam di hotel 5 bintang.

Cantik nya masjid ni 

Setelah puas posing2 dan merenung laut kami meneruskan perjalanan ke Dungun. Hati ku berombak2 gembira.  Maklumlah 3 tahun menuntut ilmu di sana, tentulah membawa seribu kenangan. Kenangan kampus lama, kampus baru, pantai Teluk Lipat, pasar malam Dungun, pekan koboi Kuala Dungun,  Blue Lagoon Sura Hujung dan macam2 lagi.

Sepanjang perjalanan banyak gerai2 menjual air tuak, keropok lekor dan lemang di gerai2 tepi jalan. Keropok basah dan kering serta sata dan otak2 banyak dijual di tepi jalan di Marang.  Tapi kami tak singgah pun. Kenyang akibat makan nasi dagang tadi masih belum surut.

Tiba di Dungun ku perhatikan pekan koboi dulu telah bertukar menjadi pekan yang maju. Banyak bangunan kedai2 baru. Tak jumpa dah di mana letak nya kedai makan yang sering aku kunjungi dulu. Tapi bangunan Pejabat2 Kerajaan masih kelihatan sama saperti dulu juga. Tapi terus terang aku merasa kecewa kerana pantai yang dulunya sangat cantik sudahpun hilang. Yang tinggal kini hanya pantai yang ditambak dengan batu2 besar akibat hakisan dan menyebabkan hilang kecantikan aslinya.

Di sepanjang jalan tepi pantai  Teluk Lipat ini
kami sering melakukan latihan kawad Kesatria ...
 kiri kanan, kiri kanan

Kampus lama di Sura Gate pun sudah hampir hilang ditelan arus pembangunan. Hanya tinggal beberapa bangunan lama yang kini digunakan ileh Sekolah Menengah Imtiaz. Dahulunya kampus ini sungguh cantik, dipenuhi rumah banglo papan dalam kawasan yang dipenuhi pohon2 rhu. Umpamanya kami dulu belajar dalam kampus bersuasana resort.  Udara sungguh dingin dan nyaman ketika itu. Sempat aku berada di kampus ni selama setahun sebelum berpindah ke kampus baru.  Untuk keterangan tentang sejarah UiTM Dungun sila klik SINI.

sayu mengintai kampus lama Sura Gate
Kami juga pergi ke kampus baru tempat aku menamatkan pengajian 3 tahun ku. Kampus Sura Hujung ni memang lengkap dengan pelbagai kemudahan moden. Kalau dulu bangunan nya sangat teratur... kini nampaknya begitu padat bagi menampung jumlah siswa yang kian bertambah.

pintu masuk kampus baru Sura Hujung

dulu disebut Blue Lagoon kat belakang tu. tempat pasangan bercinta berdating.
Macam2 kisah mistik pun ada di sini

Aku tinggalkan Dungun dengan hati yang sayu, Tak pasti lah samada masih ada kesempatan untuk aku ke sini lagi. Ya Allah kurniakan aku kesihatan tubuh badan, rezeki yang banyak, waktu yang lapang untuk kembali ke sini lagi. Aamiin.

Dalam perjalanan pulang kami singgah di pantai Marang membeli sata panas2. Kami sekali lagi singgah makan tengahari di Foodcourt Pantai Batu Buruk sebelum pergi ke Pasar Payang. 


Pasar Payang yang happening .. gambar ehsan Travelholic Lily Riani. TQ

Waduh ramainya orang di Pasar Payang.  Jenuh bergelut menyelit2 nak membeli kain batik untuk Kaklong. Hihihi nak beranak baru pandai nak pakai kain batik. Selepas tu kami membeli keropok, gula nisan (macam gula melaka) dan sosnya sekali.  Selesai tu dah lewat petang sangat... kami bergegas pulang ke hotel. Tak sabar tak sabar, nak mandi... nak basuh rambut !!!!